Първият в България водороден електромобил

Първият в България водороден електромобил

Първият в България водороден електромобил е закупен по проект ЦК ХИТМОБИЛ 

 

Регистрацията на първия в България водороден електромобил е вече факт и негов собственик е ИЕЕС-БАН. Електромобилът с марка Hyundai Nexo е закупен по процедура за обществена поръчка за доставка и гаранционна поддръжка на електрическо превозно средство с водородни горивни клетки, необходимо за създаването/модернизирането на научноизследователската инфраструктура на Лаборатория 5: „ХИТ за съхранение на енергия и електромобилност“ - част от проект Център за компетентност „ХИТМОБИЛ“. Той бе представен по време на проведената на 30 март 2023 г. междинна пресконференция по проекта.

Задвижването на Hyundai Nexo се осъществява от електрически двигател с мощност 120 kW и максимален въртящ момент от 395 Nm. Енергията за движение, както и за всички консуматори в автомобила, се произвежда от горивна клетка с мощност 95kW. Продукт на електрохимичната реакция в нея между водорода, доставен от резервоари на борда на автомобила и кислород от околния въздух е само вода.

За осигуряване на необходимата максимална мощност в динамичен режим, автомобилът разчита на литиево йонна батерия с малък капацитет 1,56 kWh и мощност 40 kW. Зареждането на батерията се осъществява от горивната клетка или в режим на рекуперация (техн. възстановяване) при спиране на автомобила.

Водородният електромобил с горивни клетки е с нулеви емисии, както на вредни вещества, така и на въглероден диоксид. 
Необходимият за Hyundai Nexo водород се съхранява в три резервоара (по 52,2 литра всеки) разпределени под втория ред седалки и пода на багажника, като времето на зареждане с водород е съизмеримо с това на автомобилите с конвенционални горива. Каталожният пробег с едно зареждане е до 660 километра, но през 2021 г. в Австралия е поставен рекорд от 887,5 километра. Предаването на въртящия момент към колелата на автомобила се осъществява от обичайната за електрическите автомобили едностепенна предавателна кутия. Hyundai Nexo ускорява от 0 до 100 километра в час за 9,2 секунди. Максималната скорост е електронно ограничена  до 179 километра в час.
Понастоящем сред основните, предизвикателсва пред водородната мобилност е липсата на зарядна инфраструктура. Мрежите от зарядни водородни станции по света са в начален етап на изграждане, а България изобщо не разполага със зарядни станции към момента. 
ЦК „ХИТМОБИЛ“ и ИЕЕС-БАН ще поставят началото на изграждането на водородни станции за транспортни цели у нас. Вече е в процес на изграждане площадка за разполагане на първата в страната мобилна водородна зарядна станция. С нейното монтиране ще бъде завършена Лаборатория 6: Интегрирани енергийни системи, която ще позволи демонстрирането на водородни технологии за енергийни и  транспортни приложения и разгръщането на изследователска програма за експериментални надлюдения върху технически параметри на водородни електромобили. 

Повече информация за лаборатория 6 и напредъка по проект ЦК „ХИТМОБИЛ“ можете да научите ТУК.


Проект Център за компетентност „ХИТМОБИЛ - Технологии и системи за генериране, съхранение и потребление на чиста енергия“, АДБФП  № BG05M20P001-1.002-0014, и финансиран от Оперативна програма „Наука и образование и интелигентен растеж“ (ОП НОИР), съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие.