Първата в България зарядна станция за водородни електромобили
инфраструктурна част от Полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ на ЦК ХИТМОБИЛ
Във финална фаза е изграждането на Полева лабораторията 6 „Интегрирани енергийни системи“ за изследвания в прединдустриален мащаб върху производството на енергия от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), съхранението ѝ в различни батерийни и водородни системи, отдаването ѝ за зарядни станции за електрически превозни средства на батерии и водород и енергийни системи, като част от дейностите по Модул „Експериментално развитие“ на ЦК „Хитмобил“.
Лабораторията има възможности за изпитване на вариращи в различни комбинации режими на производство на енергия от ВЕИ. За целта разполага с фотоволтаичен парк с панели с фиксирани и следящи слънцето конструкции и емулатор на вятърен генератор, които да позволяват безпроблемно протичане на изследванията в градска среда.
Произведената в експерименалната полева лаборатория енергия от ВЕИ, е предвидено да бъде съхранявана както в познатите технологии (оловни акумулатори, литиеви батерии и суперкондензатори), така и в иновативни технологични решения като проточни батерии и инерциални системи с маховик, а също и под формата на зелен водород, получен чрез електролиза на вода.
Водородна зарядна станция и бърза зарядна станция за батерийни електромобили ще позволят разгръщането на изследователска програма за експериментални научни наблюдения върху техническите параметри на зареждане на превозните средства и тяхното влияние върху енергийната мрежа, производствените и балансиращи мощности.
ЦК „ХИТМОБИЛ“ поставя началото на инфраструктурата за зареждане на водородни транспортни средства в България. Производството на водород се осъществява с електролизьор, с капацитет 8 кг на денонощие. Произведеният на място водород постъпва директно във водородната зарядна станция, където се компресира до необходимото налягане за осъществяване на зареждането. Станцията разполага с два изхода за зареждане – при налягане 350 бара и 700 бара. Двете стандартни налягания покриват възможностите за зареждане на леки, лекотоварни и товарни автомобили, а използването на буферни съдове с високо налягане позволява зареждането на транспортните средства да се извършва в рамките на минути. При по-голяма консумация водородната зарядна станция има възможност да използва водород от бутилкови групи, произведен и от други източници.
Доставената водородната зарядна станция на австрийската фирма EDC-Anlagentechnik е произведена и сертифицирана като преместваемо съоръжение. Това дава принципна възможност за използването ѝ за демонстрационни цели и на други площадки извън основната ѝ локация в рамките на полевата лаборатория в гр. София.